BMW 503
Savaş Sonrası BMW'yi Toparlayan Model
Savaş Sonrası BMW'yi Toparlayan Model
Savaş dönemi, BMW için diğer firmalara göre daha fazla hüznü ifade ediyordu. Üretimin yüzde altmışını II. Dünya Savaşında yitiren firma, demir perdenin de inmesiyle beraber Eisenach’daki orijinal fabrikasını da yitiriyordu. Artık Münih’de üretilmeye başlanacak olan yeni BMW’lerin ilk 5 serisi, 1951 yılında Frankfurt’da tanıtıldı. 1953 yılında üretimine başlanan BMW 501, yerini alacak olan 502’nin de temelini oluşturuyordu.
Ağırlığı 1410 kg olan bu otomobilde 2580 cc’lik V6 motor kullanılmıştı. Toplam 100 bhp beygir gücü üreten 502’nin motoru daha sonra Almanya’nın ilk V8’i olan 3168 cc’lik 120 beygir hafif alaşımlı motor ile yer değiştirdi.
1952 yılında Amerika’da BMW distribütörü olan Graf Goertz kendi açtığı stüdyoda BMW için spor otomobilleri tasarımları yapmaya başladı. Kendi düşüncesine göre daha agresif çizgileri olan daha “aç” bir otomobil yaratmaktı. BMW’ye sunduğu her iki ayrı tasarım da beğenildi ancak Goertz’in yırtıcı otomobili üretime uyarlandığında oldukça yumuşatılmıştı. Özellikle bagaj ve ön kaput üzerinde beliren sert hatlı kanatlar ve hükmedici görüntü veren farlar daha standart hale getirilerek bu bölümler hafif alaşımlı olarak üretilerek çelik gövdeye monte edildi.
Otomobil biraz hantal görünüyordu ancak 1955 yılının Frankfurt Otomobil Fuarı’nda ilk sergilendiğinde oldukça iyi tepkiler aldı. Aslında 503’ün bu yapısı BMW soyağacına belki de daha uygundu. Gövdeye hakim ve son derece uyumlu olan 3.2 litrelik V8 motoru dakikada 4800 devirde 140 bhp beygir gücü üretiyordu. O dönemde 503’ün 4 ileri vites şanzıman sistemi motordan ayrı yer alıyordu. 1957 yılına gelindiğinde ön koltukların altına yerleştirilerek koldan vitesli olarak sunuldu.
İki aks oranı mevcut olmasına ek birçok da ekstralar sunulmuştu. Bunlar arasında Hydrovac Fren Servo, Becker Radyo, elektro-hidrolik açılıp kapanan tavan ve camlar, merkezi kitleme disk tekerler, koyu renk cam, otomatik vites ve otomatik ön cam yıkama sayılabilir. Daha çok gelecekteki uygulamaların da adeta bir başlangıcı gibidir. Ancak dönemin pahalı otomobillerinden biri olması satış rakamlarının düşük olmasına neden oldu. Üretimin sona erdiği 1959 yılında sadece 413 adet satıldı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder