20 Aralık 2007 Perşembe

Lancia Stratos

Lancia Stratos
Ralliler İçin Yaratıldı

Rallilerde yarışması için üretilen ilk otomobil olan Lancia Stratos, 1974, 1975 ve 1976 yıllarında bu amacına ulaşmayı başardı. Bertone tarafından tasarlanan otomobilin motoru ise Ferrari imzasını taşıyor. 1970 yılında Torino'da düzenlenen otomobil fuarında konsept olarak ilk kez görücüye çıkan Stratos, ilginç tasarımı ile büyük ilgi toplamayı başardı. Marcello Gandini tarafından tasarlanan bu iki koltuklu otomobilin alışılan şekilde bir kapısı bulunmuyordu ve sadece önde bir kapı yer alıyordu. Lancia 1.6 HF Coupe'nin platformu üzerine oturtulan Stratosun ön kısmı çok eğimli olduğundan 1.6 litrelik V4 motor, koltukların arkasına yerleştirilmişti.

O bir efsane 1969 yılında FIAT, hem Lancia'yı hem de Ferari'yi satın aldı. Şirketin satışlarında düşme ve borçlarında yükselme sözkonusuydu fakat yarış departmanı, Cesare Fiorio'nun idaresinde başarılı sonuçlar alıyordu. 1972 yılında, bir yıl sonra Dünya Şampiyonası olarak kabul edilen Uluslararası Şampiyona kazanıldı. Buna rağmen Fiorio eski V4'ü kullanmak istemedi. Araştırma yapıldı ve FIAT'ın 2.4 litrelik V6 motoru bulundu. Aynı motor Ferrari Dino'da da kullanılmıştı. FIAT'ın yöneticileri bu isteği kabul etti. Otomobilin karoseri Bertone'nin tesislerinde üretilecek, son montaj ise Lancia'nın fabrikasında yapılacaktı.

Sandro Munari pilotajinda birçok zafer kazandilar. Kısa bir süre içerisinde hazırlanan 4 adet prototip, 1971 yılında Torino Otomobil Fuarı'nda sergilendi. Otomobilin aks mesafesi 2148 mm'ydi. İlk hazırlanan prototiple çok benzer yanı vardı fakat kapılar öncekinde olduğu gibi değil, geleneksel tarzdaydı. Otomobilin şasisi çelikten monokok şasiye sahip fakat gövdesi plastiktendi. Ön ve arkada bağımsız süspansiyon, helezon ve üçgen salıncak yer alıyordu.

Stratos'da, Lancia Beta'nın 2.0 litrelik, üstten çift egzantrikli, dört silindirli motoru düşünülüyordu. Otomobilde hangi motorun kullanılacağı konusunda da biraz sorun yaşandı. Pazarlama startejileri nedeniyle Lancia Beta'nın 2.0 litrelik, üstten çift egzantrikli, dört silindirli motoru düşünülüyordu. Sonunda Fiorio'nun isteği kabul edildi ve Stratos, Ferrari teknolojisine kavuştu. Otomobil henüz homologe edilmeden 1972 yılında Tur de Corse Rallisi'ne katıldı fakat arka akstaki sorun nedeniyle yarışı tamamlayamadı. Stratos, ilk birinciliğini 1973 yılının Nisan ayında İspanya'da düzenlenen Firestone Rallisi'nde kazandı. Bu başarıyı, daha sonra Fransa'da bir birincilik daha kazanarak perçinledi.

1974 yılında Dino modelinin üretiminin sona ermesiyle Stratos'un seri üretimine geçildi 1974 yılında Dino modelinin üretiminin sona ermesiyle Stratos'un seri üretimine geçildi. Yıl sonunda ise homologasyonu yapıldı. Homologasyon için yeterli sayıda otomobil üretildiği ise 1 Ekim'de açıklandı. Bertone'nin kayıtlarına göre 502 adet Stratos karoseri hazırlanmasına rağmen tamamen üretilen sayı 492 olarak biliniyor. Lancia Stratos başarısını 1974, 1975 ve 1976 yıllarında Dünya Ralli Şampiyonu olarak kanıtladı. 1975 yılında üretimine son verilen Stratos, 1977 yılında dahi önemli başarılar elde etti. Fakat o yıl FIAT ve Lancia motorsporları departmanları birleştirildi ve yarışlara FIAT 131 Abarth sokuldu. Ralliler için geliştirilen Stratos, günlük hayatta da sürüş zevki konusunda engel tanımıyordu. 225 km/s hıza kadar çıkabilen otomobil, şimdilerde kolleksiyoncuların gözdelerinden biri olarak yerini aldı.





Hiç yorum yok: